وقد مر عام عزيزي KAURO

The water colour picture painted by Angela Sheldrick for me

 ** الصورة التي بالأعلى هي من رسم دار الرعاية، يرسلوا لي شهريًا لوحات مرسومة بألوان مائية تُظهره خلال معيشته ويومه **

طوال أسبوعين أتلقى العديد من الصورعلى الإيميل الشخصي عن حملات مُطالبة بوقف قتل الأفيال من أجل التجارة العفنة التي تقوم على جثث تلك الكائنات الجميلة، تؤلمني بشدة

الانسان تعدى وصف “العفانة” بمراحل.. مش سايب حاجة الا وبيقتل فيها وبيعذبها .. من أمنيات حياتي إني اشوفهم على خوازيق في النار ان شاءالله.

من الأخبار البشعة دي، وشكل جثث الأفيال فوق بعضها والدماء في الأرض،  كنت خايفة للغاية على KAURO

خشيت أنه قد تعرض للقتل في هذه الحملات الجائرة … آه من القلق الذي سيقتلني … كإني كنت ناقصة قلق ومش كفاية عليا أصحابي الموجودين في أماكن متفرقة  من عالمنا المجنون.

ما زاد قلقي هو أنه لم يكن قد حان موعد استلام الرسالة الشهرية التي تأتي من دار الرعاية .. فموعدها نهاية كل شهر .. كنت فعلا قلِقة وتمنيت من كل قلبي أن يكون وأصدقائه بخير، وأن تكون مؤسسة Sheldrick بشكل ما لديها خطط لمواجهة تلك الهجمات الشرسة.

تلك الأفيال الصغيرة واجهت الكثير رغم صغر سنها، بداية من اليُتم بعدما قُتلت أمهاتهم من أجل المال والإستغلال، مرورُا  بالخوف والألم النفسي والجسدي الذي واجهوه حتى وجدوا من أنقذهم .. ولكن على ما يبدو هذا لا يكفى وسيظلون في معاناة لمجرد كونهم هم .. كونهم أفيال :(

KAURO العزيز … كدا يا حلو يبقى قرب يمر عليك عام كامل واحنا ماما بتوعك ..

صحيح أنت مشفتناش ولا احنا شوفناك لسه .. بس متقلقش احنا حوشنا لمصاريفك السنتين الجايين، والحمدلله دفعناهم وكله تمام.

للأسف احنا بقينا عاملين زي العائلات اللى بتشتغل بعيد عن ولادها علشان بس تبعت لهم فلوس ومفيش تواصل مباشر .. بس معلش فعلا معرفناش نجيلك السنة دي في شوية لخبطة عندنا وحوسة.

بس أنا واثقة في المؤسسة انهم بيراعوك بأقصى جهدهم، والأهم إنك قاعد وسط بيئتك .. وان شاءالله لما الجو يبقى معقول، هكون حوشنا علشان نجيلك “كينيا” نزورك زي ما وعدناك… هكون جنبك في أفريقيا أصلا .. هي صحيح بلد معفنة بس يشفع ليها إنها الأقرب ليك، على الأقل نفس القارة.

أنت نعمة جميلة أوي .. وصورك كل شهر بتكون أحلى من اللى قبلها (^0^)

بنحبك أوي وبندعي تبقى بخير وتكبر أكتر وتملى الدنيا بوجودك، وتبقى ليك عائلتك الخاصة .. ربنا يحفظك لينا.

لمن لم يتعرف بعد على صغيرنا KAURO، عليك فقط زيارة الوصلة التي بالأسفل

http://omnia-says.com/?p=204

Leave a Comment