كبسولات في السريع – الجزء الأول

::Photo credit goes to its owner::

مُقدمة ثابتة عن القِسم هتلاقوها هنـــــــا

–  حقنة مجموعة فيتامين “باء أو B complex ” يجب أن يكون السائل جوه الأمبولة بدرجة حرارة الغرفة وليس بارد، و تُحقن ببطء، مع التدليك خلال الحقن و بعده وكل هذا لتقليل الألم، فهي مؤلمة للغاية.

 –  لو الدكتور كان واصف حقنة من ضمن الأدوية، حتى لو كانت حقنة فيتامينات يجب اللى يعطيها لك مختص مش أي حد وخلاص، لإنه هيوفر عليك ألم وتورّم مكانها .. والأهم هي إنك لا تغادر الصيدلية أو المستشفى بعد الحقنة مباشرة، انتظر 10 دقائق كأقل تقدير للتأكد إنك لن تتعرض لأي عرض تحسسي من الدواء .. في حالة الشعور بأي مشكلة أخبر فورًا الطاقم الطبي حولك.

–  في الغالب مشاكل الأعصاب من الممكن علاجها – أو تحسين الأعراض – من خلال رفع نسبة مستوى فيتامين B وتحديدًا B12

–  الاحتفاظ بورقة واحدة فقط مكتوبة بوضوح / مطبوعة تُلخص تاريخك الطبي في شكل نبذات وتوضع في المحفظة أو الحقيبة لأنه وقت حدوث أي مشكلة صحية /اغماء / نقل للمستشفى بتكون المعلومات دي مهمة ومفيدة وبتختصر كتير من الوقت وهتنقذ حياتك .. أمثلة على العناصر اللى تحتويها الورقة:

اسماء الأدوية الدورية اللى عادة بتاخدها حتى لو كان نوع دوا جرعته مرة كل شهر فقط، وحتى لو كان الدوا دا اسبرين .. طالما دوا سواء طبيعي أو كيميائي من الأفضل ذكره لإن دا هيترتب عليه أي أدوية جديدة هتُصرف لك بحيث لا يكون فيه أي تعارض … كتابة مُسببات الحساسية لو معروفة …فصيلة دمك …   ذكر اسم ونوع أي عملية جراحية قمت بها حتى لو كان تركيب أسنان … نبذة لا تتعدى سطر عن الأمراض الوراثية مثل السرطان وغيرها التي اصيب بها أفراد عائلتك من الدرجة الأولى (أب، أم، جد أو جدة).

– من الأفضل عمل تحاليل دورية كل 3 أشهر \ 6 أشهر لإكتشاف أي مشاكل في بدايتها، وخاصة نقص الفيتامينات والمعادن.

– عند زيارة الطبيب مهما كان تخصصه من الأفضل ارفاق ورقة سجلك الطبي كما أوضحت بالأعلى + آخر فحوصات الطبية (أشعة + تحاليل دم أو غيره) قمت بها لتساعد الطبيب في أخذ نظرة سريعة على حالتك ومساعدته على اكتشاف مشكلتك بشكل أفضل.

– في زيارة الطبيب حاول تكون مُختصر، اختصر أوي، كفاية عليهم التحاليل وورقة السجل الطبي اللى أنت عاملها، ومتحكيش كل التفاصيل مرة واحدة للدكتور، بل كن رشيق واتكلم برؤوس اقلام ولو احتاج توضيح وضح، غير كدا بلاش تتوّه الدكتور معاك فحاجات كتيرة، ابدأ بالأهم فالمهم .. وبلاش تفاصيل عموما وإنك زورت دكاترة غيره في نفس التخصص بل جبت تخصصات تانية علشان تلاقي حل، لإن فيه دكاترة، التفاصيل مُضرة بالنسبة لها وبيحسسوك إنك غلطان إنك اعتبرتهم كبار وهيفهموك.

–  بعد العمليات الجراحية يجب عمل مجموعة تحاليل للاطمئنان على نِسب الفيتامين في الجسم، لإن نِسب الفقد بتكون مُتوقعة بشدة.

– الاطفال المُصابة بالسرطان ممنوع تاخد جرعة التطعيم من شلل الأطفال عن طريق الفم “سائلة يعني ونقط” بل لازم تبقى حقنة.

–  عند تطعيم طفلك من شلل الأطفال، اخبر الطبيب او المسئول في حال كان لديك شخص في البيت مصاب بسرطان أو مرض نقص المناعة، لأن هناك احتياطات يجب عملها في البيت لكي لا يقوم ذلك  الشخص  المُصاب بإستخدام أي أدوات شخصيّة أو حتى التواجد في نفس الأماكن اللي فيها الطفل اللي تم تطعيمه، لأن الخطر بيكون على الشخص الثاني ساعتها إنه بسبب مرضه يلقط هوّ مرض شلل الأطفال والعياذ بالله.

Leave a Comment